Victor Muller is een fervent vogelaar, las ik een paar weken geleden in NRC
Handelsblad. Zelf zou de topman van autoconcern Spyker het liefst een
Eleonora-valk willen zijn, dat is de grootste luchtacrobaat van allemaal.

Afgelopen maandag zagen we weer eens waarom deze vogel zijn favoriet is:
Victor Muller heeft zich weer eens uit een onmogelijke positie
gemanoeuvreerd, door na het faillissement van de Zweedse dochter Saab, alsnog
de handen in een te slaan met het Chinese Youngman
. Dit keer om
luxe-modellen te gaan produceren.

Aandeel absoluut dieptepunt

Het aandeel Spyker naderde de laatste weken het absolute nulpunt nadat zo’n
beetje alle schulden waren omgezet in nieuwe aandelen, waardoor het aantal
aandelen explodeerde tot meer dan 300 miljoen stuks, waarvan Muller er zelf
als belangrijkste schuldeiser driekwart in handen kreeg.

Dat belang van Muller gaat nu weer verwateren, want het Chinese autobedrijf
Youngman gaat 29,9 procent van de aandelen kopen voor 6,7 miljoen euro.
Daarnaast leent de nieuwe Chinese aandeelhouder, die al tijdens de Saab-saga
een tijdje als partner in beeld was, nog een 3,3 miljoen euro aan Spyker.

Tien miljoen euro vers geld dus voor Victor Muller, en daar blijft het niet
bij.

Youngman en Spyker gaan samen investeren in een joint venture met de naam
Spyker P2P BV. Daarin zal Youngman 25 miljoen euro storten waarvoor het 75
procent van de aandelen in Spyker P2P krijgt. Spyker brengt de technologie
voor de Spyker D8 Peking-to-Paris in en krijgt een kwart van de aandelen.
Ook de ‘Spyker trademarks’ gaan naar deze joint venture.

Premium auto's

Maar ook dat is nog niet alles, want de aandeelhouders Spyker krijgen ook wat
terug. Een tweede joint venture met de naam Spyker Phoenix BV wordt
opgericht waarin Youngman haar rechten uitoefent op het Phoenix platform,
zoals dat is ontwikkeld voor Saab in 2010 en 2011 - al is hierover alweer discussie
ontstaan
. Youngman wil in de tweede joint venture een belang van 80
procent nemen, Spyker zou de rest krijgen.

In Spyker Phoenix zal een hele nieuwe range auto’s worden ontwikkeld in het
premium segment. Wat dat laatste betekent is niet helemaal duidelijk maar
het persbericht meldt dat deze auto’s boven de ‘vergelijkbare Saab-modellen’
in de markt gepositioneerd zullen worden.

Zo levert de mislukte overname van Saab van begin 2010 misschien toch nog wat
op. Maar met de beperkte belangen die Spyker krijgt in de beide joint
ventures zien aandeelhouders hun belang opnieuw verwateren. Het bedrijf
wordt (weer) verder uitgehold.

Claim General Motors

Het
aandeel Spyker
veerde maandag echter op. Misschien kan Victor Muller met
de centen van Youngman wat langer procederen tegen het Amerikaanse General
Motors, dat eerder geen heil meer zag in Saab. Muller heeft namelijk een
claim van drie miljard dollar bij GM ingediend omdat hij hen
verantwoordelijk houdt voor het fiasco met Saab. Saab vroeg in december 2011
faillissement aan, na een reeks vergeefse pogingen om een doorstart te maken
met Chinese partners. GM zou niet hebben willen meewerken.

Muller zei eerder al dat hij voor de kosten van de rechtszaak tegen GM
financiële steun krijgt van een investeerder. Dat zou dus Youngman kunnen
zijn, maar ook Pieter Heerema, die na de schuldomzetting ruim 14 procent van
de aandelen Spyker had.

De mogelijke opbrengst van de megaclaim zal namelijk vooral naar de
aandeelhouders gaan. Muller en Heerema bezaten voordat de Chinezen instapten
al bijna 90 procent van de aandelen Spyker. De ‘free float’ in Spyker begint
dus de grens van 5 procent te naderen, het punt waarop grootaandeelhouders
het bedrijf van de beurs kunnen halen en een uitrookprocedure tegen de
minderheid kunnen starten. Dat zal men vermoedelijk niet zo snel doen, er
komt altijd wel weer een moment waarop de beursnotering weer van pas komt.

Voor aandeelhouders Spyker is de samenwerking met Youngman niet per se goed
nieuws. Het weinige dat er nog in Spyker zat is nu getransfereerd naar de
joint ventures met Youngman. Spyker krijgt daar kleine belangen voor terug.
En dan is er de weinig realistische miljardenclaim tegen GM.

Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht, zegt het spreekwoord.
Vogelaar Muller heeft weer verschillende vogels in de lucht, dat wel.

Patrick Beijersbergen is verbonden aan de Vereniging
van Effectenbezitters
(VEB) en auteur van de boeken 'Beleggen Kun
je Zelf' en ‘Wat en Hoe met Geld’.

Lees ook:

Meer columns van Patrick Beijersbergen

Volg de markten op Z24 Beurs

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl